علائم سرطان مری چیست

آیا سرطان مری درمان دارد ؟

علائم سرطان مری چیست، سرطان مری ششمین عامل شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان محسوب می شود. نرخ بروز آن در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است. در برخی از مناطق ، نرخ بالای موارد سرطان مری ممکن است با مصرف دخانیات و الکل یا عادات غذایی غلط و همچنین چاقی در ارتباط باشد.

با رشد سلول های سرطانی در مری ، سرطان مری ایجاد می­شود. مری ساختار لوله ای شکل است که گلو را به معده منتهی می­کند و غذا از طریق آن از دهان به معده منتقل می­شود. سرطان مری، در ابتدا در لایۀ بیرونی مری رشد می­کند و سپس در سایر قسمت های مری و حتی سایر اندام های بدن گسترش پیدا می کند.

دو نوع سرطان مری اصلی وجود دارد.

سرطان سنگفرشی که در انتهای فوقانی مری بیشتر بروز می کند و سرطان آدنوکارسینوم که بیشتر در پایین انتهای مری و به خصوص در اطراف محل اتصال معده به مری رخ می دهد. در آدنوکارسینوم سلول های غددی جایگزین سلول های سنگفرشی می­شوند. سرطان نوع دوم به طور معمول در مری تحتانی در نزدیکی معده ایجاد می­شود و اعتقاد بر این است که علت اصلی ایجاد آن بازگشت اسید معده به مری تحتانی است.

انواع دیگر سرطان مری وجود دارد که برخی از اشکال نادر سرطان مری شامل کارسینوم سلول کوچک ، سارکوم ، لنفوم ، ملانوم و کوریوکارسینوم است. برای برطرف کردن نگرانی هایتان در مورد علائم سرطان مری بهتر است با مراجعه به یک متخصص جراحی عمومی علت علائم تان را مشخص کنید و سریعا تحت درمان قرار گیرید. دکتر حجت الله ایران نژاد متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی شما را در این مورد راهنمایی میکنند.

سرطان مری,ایا سرطان مری کشنده است,عمل سرطان مری,علائم سرطان مری,آیا سرطان مری درمان دارد,سرطان درمان دارد,سرطان مری درمان قطعی دارد,متاستاز سرطان مری,علائم سرطان معده و مری,بهترین دکتر سرطان مری در اصفهان,فوق تخصص مری در اصفهان,متخصص مری اصفهان
مشاوره برای درمان سرطان مری با دکتر حجت الله ایران نژاد متخصص جراحی عمومی در اصفهان

طول عمر سرطان مری (امید به زندگی در سرطان مری)

امید به زندگی در سرطان مری در طی 20 سال گذشته اندکی افزایش یافته است (بین  5٪ تا 9٪)، اما همچنان پائین است. تشخیص بیشتر بیماران مبتلا به بیماری سرطان مری موضعی پیشرفته ، غیرقابل اطمینان یا متاستاتیک است. در هنگام تشخیص ، تنها 60٪ از بیماران مبتلا برای درمان تسکینی دهنده مناسب هستند.


تصور شده که تحریک مزمن مری ممکن است به تغییراتی که منجر به بروز سرطان مری شود، بیانجامد. مورادی که باعث تحریک سلول های مری می شوند و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهند عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • سیگار کشیدن
  • ایجاد تغییرات پیش سرطانی در سلول های مری (مری بارت)
  • چاق بودن
  • نوشیدن الکل
  • داشتن ریفلاکس صفراوی
  • سختی در بلع به دلیل داشتن اسفنکتر مری که برطرف نمی شود (آشالازی)
  • داشتن یک عادت دائمی برای نوشیدن مایعات بسیار داغ
  • عدم مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی
  • قرار گرفتن تحت پرتو درمانی قفسه سینه یا بخش فوقانی شکم

سرطان-درمان-دارد,سرطان-مری-درمان-قطعی-دارد,متاستاز-سرطان-مری,علائم-سرطان-معده-و-مری
سرطان-درمان-دارد,سرطان-مری-درمان-قطعی-دارد,متاستاز-سرطان-مری,علائم-سرطان-معده-و-مری

تشخیص سرطان مری به چه شکل انجام می شود ؟

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر است:

  • استفاده از محدوده ای برای بررسی مری (آندوسکوپی). در طی آندوسکوپی ، پزشک شما یک لوله انعطاف پذیر مجهز به لنز ویدیویی (ویدئو آندوسکوپ) را به پایین گلو و داخل مری شما هدایت می کند. پزشک با استفاده از آندوسکوپ ، مری شما را معاینه می کند و به دنبال سرطان یا مناطق تحریک شده است.
  • جمع آوری نمونه ای از بافت برای آزمایش (بیوپسی). پزشک شما برای جمع آوری نمونه ای از بافت مشکوک (بیوپسی) ممکن است از اسکوپ خاصی که از گلوی به داخل مری تان انتقال داده می شود، استفاده کند. نمونه بافت برای کشف سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

در نظر داشته باشید تشخیص سرطان مری با آزمایش خون امکانپذیر نمی باشد.

تشخیص سرطان مری می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد. با گذشت زمان ، افراد مبتلا یاد می گیرند که با روش های منحصر به فردی با مشکل خود کنار بیایند. اما تا زمانی که متوجه نشده اید چه کاری برای شما مفید است ، اقدامات زیر را به کار گیرید:

  • به اندازه کافی در مورد سرطان خود اطلاعات کسب کنید تا در تصمیم گیری های درمانی بهتر عمل کنید. از پزشک خود بخواهید نوع و مرحله سرطان شما و همچنین روش های درمانی و عوارض جانبی آنها را برای شما شرح دهد. هرچه بیشتر بدانید ، هنگام تصمیم گیری در مورد مراقبت از خود اطمینان بیشتری خواهید داشت. در کتابخانه محلی خود و یا در وب سایت های معتبر به دنبال اطلاعات باشید.
  • با دوستان و خانواده خود در تعامل بیشتری باشید. تقویت روابط نزدیک در مقابله با سرطان به شما کمک می کند. دوستان و خانواده می توانند پشتیبانی عملی مورد نیاز مانند مواردی چون مراقبت از خانه در صورت حضور در بیمارستان را به شما ارائه دهند. آنها همچنین می توانند به عنوان یک پشتیبانی عاطفی در اوج احساس غم و اندوه به شما یاری رسانند.
  • شخصی را پیدا کنید که با او صحبت کند. شنونده خوبی پیدا کنید که مایل به گوش دادن به حرف های شما باشد و شما بتوانید به راحتی در مورد امیدها و ترس های خود با وی صحبت کنید. این فرد ممکن است یک دوست یا عضوی از خانواده تان باشد. مشورت با یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، یک فرد روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد. از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی در شهر یا منطقه خود سوال کنید یا با یک سازمان سرطان مانند انجمن سرطان تماس بگیرید.
  • به یک گروه پشتیبانی متشکل از افراد مبتلا به سرطان بپیوندید. ممکن است در ارتباط بودن با افرادی که با همان چالش های شما روبرو هستند ، قدرت و انگیزه بیشتری به شما بدهد. از پزشک ، پرستار یا مددکار اجتماعی خود در مورد گروه هایی که در منطقه یا شهر شما وجود دارند، سؤال کنید.

جراحی سرطان مری

جراحی برای از بین بردن سرطان می تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. عملیات جراحی مورد استفاده در درمان سرطان مری شامل موارد زیر است:

  • جراحی برای برداشتن تومورهای بسیار کوچک. اگر سرطان شما بسیار کوچک باشد ، محدود به لایه های سطحی مری شما باشد و شیوع پیدا نکرده باشد ، جراح تان ممکن است توصیه کند تنها سرطان و حاشیه بافت سالم اطراف آن را بردارد. جراحی را می توان با استفاده از آندوسکوپی که از گلو و داخل مری شما عبور داده می شود ، انجام داد.
  • جراحی برای برداشتن بخشی از مری یا مری برداری (ازوفاژکتومی). در حین مری برداری، جراح قسمتی از مری شما که حاوی تومور است ، همراه با بخشی از قسمت فوقانی مری و غدد لنفاوی مجاور آن را بر می دارد. آنچه که از مری باقی می ماند به معده شما متصل می شود. معمولاً این کار با کشیدن معده به سمت بالا برای اتصال با باقیمانده مری انجام می شود.
  • جراحی برای برداشتن بخش تحتانی مری و قسمت فوقانی معده (ازوفاگوگاسترکتومی‌). در حین این عمل ، جراح شما بخشی از مری ، غدد لنفاوی مجاور و بخش اعظمی از معده شما را بر می دارد. سپس باقیمانده معده شما کشیده می شود و به مری متصل می شود. در صورت لزوم ، از بخشی از روده بزرگ نیز برای کمک به پیوستن به این دو استفاده می شود.
  • شیمی درمانی : شیمی درمانی، درمانی است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
  • پرتو درمانی (رادیوتراپی) : در پرتو درمانی سرطان مری از پرتو های پرقدرت اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.
  • درمان های جایگزینی : درمان های جایگزینی همچون طب سوزنی ، تکنیک های آرامش بخش و ماساژ که لازم است از پزشک خود درباره این موارد که برای شما بی خطر است یا خیر حتما سوال کنید.

عوارض بعد از عمل جراحی سرطان مری

جراحی سرطان مری خطر بروز عوارض جدی مانند عفونت ، خونریزی و نشت از ناحیه ای را که باقیمانده مری به معده وصل می شود را در پی دارد.

جراحی مری برداری می تواند به عنوان یک روش باز با استفاده از برش های بزرگ یا با ابزار مخصوص جراحی که از طریق چندین برش کوچک در پوست تان ایجاد می شود (لاپاروسکوپی) انجام شود. نحوه انجام عمل جراحی شما بستگی به وضعیت فردی شما و رویکرد خاص جراح شما برای مدیریت آن دارد.

درمان عوارض جراحی

درمان انسداد مری و مشکل در بلع (دیسفاژی) می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رفع انسداد مری. اگر سرطان مری، مری تان را تنگ کرده است ، ممکن است جراح از آندوسکوپ و ابزارهای ویژه ای برای قرار دادن یک لوله فلزی (استنت) جهت باز نگه داشتن مری تان استفاده کند. سایر گزینه ها شامل جراحی ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی ، لیزر درمانی و فتودینامیک درمانی است.
  • لوله تغذیه. در صورت بروز مشکل در بلع یا جراحی مری ، پزشک ممکن است لوله تغذیه برای تان تجویز کند. این لوله تغذیه اجازه می دهد تا تغذیه به طور مستقیم به معده یا روده کوچک شما هدایت شود تا مری شما این فرصت را پیدا کند که بعد از درمان سرطان، بهبود یابد.

تغذیه مناسب برای افرادی که دچار سرطان مری شده اند

از آنجا که سرطان مری می تواند مصرف میوه و سبزیجات را دشوارتر کند ، آنها را که به صورت بدون پوست و دانه مصرف کنید. پروتئین یکی از عناصر غذایی بسیار مفید در درمان این سرطان به شمار می رود. تا جایی که ممکن است، سعی کنید مواد غذایی ای را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، به ویژه پروتئین بدون چربی باشند.

برخی از منابع سرشار از پروتئین بدون چربی عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی مانند مرغ ، ماهی یا بوقلمون.
  • تخم مرغ.
  • محصولات لبنی کم چرب مانند شیر ، ماست و پنیر یا جایگزین های لبنی.
  • انواع کره مغز ها، از جمله کره بادام زمینی.
  • حبوبات.
  • غذاهای تهیه شده از سویا.
  • خانواده پیازها از قبیل سیر، موسیر و تره فرنگی نیز سلول های سرطانی را از بین می برند و در بیماران سرطانی، رشد این سلول ها را کند می کنند. مصرف سیر، خطر سرطان مری را به شدت کاهش می دهد.

با توجه به اهمیت تغذیه در پیشگیری و کنترل انواع سرطان از جمله سرطان مری استفاده از عادات غذایی صحیح مانند مصرف میوه و سبزی بیشتر در الگوی غذایی افراد توصیه می شود.


برخی مطالب برگرفته از مقاله گروه پژوهش و تحقیقات بهایند می باشد.

بهترین متخصص جراحی عمومی در اصفهان,بهترین متخصص لاپاراسکوپی در اصفهان
پیج رسمی دکتر حجت الله ایران نژاد را دنبال کنید…
4/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *